Projekt
MAZOWSZE/0033/19
Projekt pt. "Opracowanie innowacyjnego systemu składającego się z inteligentnych sensorów mierzących krytyczne parametry taboru kolejowego oraz aplikacji webowej do przetwarzania, monitorowania i analizowania danych za pomocą mechanizmów sztucznej inteligencji"
Termin realizacji: 01.01.2020 - 31.07.2022
Źródła finansowania Projektu
Całkowity koszt Projektu
9 597 625pln
Kwota dofinansowania
7 952 665pln
Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. w dniu 19 listopada 2019 roku podpisała umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju o dofinansowanie, w ramach konkursu „Ścieżka dla Mazowsza”. Celem projektu było opracowanie kompleksowego i innowacyjnego systemu do kontrolowania parametrów pojazdów kolejowych (wagonów). Projekt podzielony był na dwie równoległe części: sprzętową oraz aplikacyjną. Projekt został zrealizowany przez konsorcjum instytutu naukowego i firmy informatycznej.
W ramach projektu została utworzona platforma webowa zbierająca dane z czujników oraz analizująca je za pomocą mechanizmów sztucznej inteligencji. Przeznaczona jest do wykrywania anomalii w pojazdach kolejowych. Innowacyjne mechanizmy sztucznej inteligenci zostały zaprojektowanie w taki sposób, aby uczyły się bez podawania próbek tj. za pomocą technik uczenia bez nadzoru lub z częściowym nadzorem. Takie podejście pozwala na wykrywanie zdarzeń, których na etapie projektowania systemu nie da się przewidzieć.
W ramach prac projektowych opracowane zostały następujące czujniki:
Odbiorcą wykonanego projektu są przewoźnicy kolejowi posiadający tabór kolejowy. System pozwala im m.in. zwiększać efektywność kluczowych procesów czy prowadzić proaktywną strategię konserwacji, w tym odpowiednio wcześnie planować naprawy zestawów szynowych.
W ramach projektu została utworzona platforma webowa zbierająca dane z czujników oraz analizująca je za pomocą mechanizmów sztucznej inteligencji. Przeznaczona jest do wykrywania anomalii w pojazdach kolejowych. Innowacyjne mechanizmy sztucznej inteligenci zostały zaprojektowanie w taki sposób, aby uczyły się bez podawania próbek tj. za pomocą technik uczenia bez nadzoru lub z częściowym nadzorem. Takie podejście pozwala na wykrywanie zdarzeń, których na etapie projektowania systemu nie da się przewidzieć.
W ramach prac projektowych opracowane zostały następujące czujniki:
- czujnik załadunku badający czy dany wagon jest załadowany czy pusty. Dodatkowo czujnik dostarcza informacje o wadze całkowitej wagonu z dokładnością nie gorszą niż 30%;
- czujnik temperatury maźnicy badający poprawność funkcjonowania łożysk w zestawie kołowym;
- czujnik temperatury koła badający poprawność funkcjonowania hamulców;
- czujnik akustyczny/wibracji badający anomalie związane z kołem tj. zgrubienia, spłaszczenia, pęknięcia;
- czujnik geolokalizacyjny, jednostka centralna posiadająca umiejętność analizy i przetwarzania danych gromadzonych z pozostałych czujników za pomocą mechanizmów sztucznej inteligencji (embedded).
Odbiorcą wykonanego projektu są przewoźnicy kolejowi posiadający tabór kolejowy. System pozwala im m.in. zwiększać efektywność kluczowych procesów czy prowadzić proaktywną strategię konserwacji, w tym odpowiednio wcześnie planować naprawy zestawów szynowych.
22 kwietnia 2024
Rozpowszechnianie wyników prac B+R projektu nr MAZOWSZE /0033/19
W ramach rozpowszechniania wyników prac badawczo-rozwojowych projektu opublikowane zostały następujące artykuły:
1. W czasopiśmie Rail Vehicles pt. „The sensors-based artificial intelligence Train Control and Monitoring System (TCMS) for managing the railway transport fleet”. Artykuł w wersji elektronicznej jest dostępny pod następującym linkiem: https://www.railvehicles.eu/The-sensors-based-artificial-intelligence-Train-Control-and-Monitoring-System-TCMS,159639,0,1.html
2. W czasopiśmie Sensors pt. „Anomaly Detection in Railway Sensor Data Environments: State-of-the-Art Methods and Empirical Performance Evaluation". Artykuł w wersji elektronicznej aktualnie jest dostępny pod następującym linkiem: https://www.mdpi.com/1424-8220/24/8/2633
1. W czasopiśmie Rail Vehicles pt. „The sensors-based artificial intelligence Train Control and Monitoring System (TCMS) for managing the railway transport fleet”. Artykuł w wersji elektronicznej jest dostępny pod następującym linkiem: https://www.railvehicles.eu/The-sensors-based-artificial-intelligence-Train-Control-and-Monitoring-System-TCMS,159639,0,1.html
2. W czasopiśmie Sensors pt. „Anomaly Detection in Railway Sensor Data Environments: State-of-the-Art Methods and Empirical Performance Evaluation". Artykuł w wersji elektronicznej aktualnie jest dostępny pod następującym linkiem: https://www.mdpi.com/1424-8220/24/8/2633
17 lutego 2023
Podpisanie umowy o dofinansowanie nowego projektu B+R
Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. w dniu 17 lutego 2023 roku podpisał umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju o dofinansowanie projektu pod tytułem: „Opracowanie innowacyjnej funkcjonalności wspomagającej pracowników poprzez nawigowanie ich po zakładzie produkcyjnym wraz z optymalizacją czasowo-odległościową oraz predykcją ruchów obiektów i zagrożeń”.
16 lutego 2023
Rozpowszechnianie wyników prac B+R projektu nr RPMA.0I.02.00-14-b528/18
W ramach rozpowszechniania wyników prac badawczo-rozwojowych projektu opublikowany został kolejny artykuł w czasopiśmie Business Informatics Informatyka Ekonomiczna pt. "Lessons learned from developing an Industry 4.0 Mobile Process Management System Supported by Artificial Intelligence". Artykuł w wersji elektronicznej aktualnie jest dostępny pod następującym linkiem: https://www.researchgate.net/publication/366440879_Lessons_learned_from_developing_an_Industry_40_mobile_process_management_system_supported_by_Artificial_Intelligence
25 sierpnia 2022
Rozpowszechnianie wyników prac B+R projektu nr RPMA.0I.02.00-14-b528/18
W ramach rozpowszechniania wyników prac badawczo-rozwojowych projektu opublikowany został artykuł w czasopiśmie Applied Sciences pod tytułem „A Case Study on Implementing Agile Techniques and Practices: Rationale, Benefits, Barriers and Business Implications for Hardware Development”. Pełna treść artykułu w języku angielskim dostępna jest pod linkiem: https://www.mdpi.com/2076-3417/12/17/8457
12 stycznia 2021
Rozstrzygnięcie postępowania przetargowego
W wyniku przeprowadzonego i rozstrzygniętego postępowania przetargowego wykonawcą i dostawcą prac badawczo-rozwojowych dla Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. była Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ - Instytut Tele- i Radiotechniczny z siedzibą w Warszawie. W dniu 31 grudnia 2020 roku, spółka odebrała wyniki prac badawczo–rozwojowych zrealizowanych przez wykonawcę.
22 kwietnia 2020
Podpisanie umowy z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych
Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. w dniu 16 kwietnia 2020 roku podpisał umowę z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych o dofinansowanie projektu pod tytułem: „System mobilnego zarządzania procesami technologicznymi Przemysłu 4.0 wykorzystujący sztuczną inteligencję”.
27 listopada 2019
Podpisanie umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
Celem projektu było opracowanie kompleksowego i innowacyjnego systemu do kontrolowania parametrów pojazdów kolejowych (wagonów). Projekt podzielony był na dwie równoległe części: sprzętową oraz aplikacyjną. Projekt został zrealizowany przez konsorcjum instytutu naukowego i firmy informatycznej.
28 listopada 2018
Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020
Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. w dniu 26 listopada 2018 roku podpisał umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju o dofinansowanie (w ramach Działania 1.1.: Projekty B+R przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego)